W artykule
Znajomość branży, obowiązujących trendów i w końcu obserwacja działań konkurencyjnych firm to obowiązek każdego przedsiębiorcy, dla którego priorytetem jest stała obecność i sprawne funkcjonowanie na rynku. Regularny monitoring konkurencji może być jednocześnie motywującym bodźcem angażującym do działania, a nawet zagrożeniem dla dużych korporacji czy małych rodzinnych biznesów. Trafne decyzje konkurentów mogą stanowić “być, albo nie być” naszej firmy, jednak poznanie ich z odpowiednim wyprzedzeniem i wyciągnięcie wniosków pozwala wypracować rozwiązania zapobiegające klęsce naszej marki.
Kiedy prowadzić monitoring konkurencji?
Obserwacja działań konkurencji już na samym początku naszej działalności (a nawet przed jej rozpoczęciem) stanowi solidną podstawę do budowania pozycji na rynku. Sprawdzenie, co robi nasz konkurent i jakie osiąga przy tym efekty są dobrymi podwalinami planów niejednej firmy. Zasada o uczeniu się na błędach jest szczególnie ważna w świecie biznesu w przypadku przedsiębiorstw, które dopiero wchodzą w nieznany dotąd obszar działalności. Często zdarza się, że firmy, które są długo obecne na rynku przetestowały liczne rozwiązania i tym samym stanowią inspirację do autorskich, oryginalnych pomysłów. Bazując na ich doświadczeniu i naszym innowacyjnym podejściu, możemy osiągnąć prawdziwy sukces.Monitoring konkurencji w sieci
W dobie wszechobecnego Internetu, monitoring konkurencji w tym obszarze i późniejsza jego analiza jest istotną częścią strategii biznesowej. Weryfikację warto zatem rozpocząć od sprawdzenia odpowiedzi na kilka podstawowych pytań:- Kto jest naszą konkurencją i czy jest obecny w sieci?
- Czy są dostępne w sieci rankingi i badania odnośnie danej branży, które mogą stanowić punkt odniesienia?
- Na jakim rynku, polskim czy światowym, obecni są główni rywale?
- Jakie kanały online konkurencja wykorzystuje do pozyskiwania klientów?