Dziś oprócz ceny i jakości, duże znaczenie przy wyborze danego produktu ma wizerunek firmy. To, w jaki sposób marka jest postrzegana przez klientów warunkuje jej obecność na rynku, jednak droga do zbudowania pozytywnego wizerunku jest długa i wyboista. Działania w tym obszarze już na stałe wpisały się w strategię biznesową każdego przedsiębiorstwa. Swoim zakresem obejmują każde czynności, które firma wykonuje komunikując się nie tylko z środowiskiem zewnętrznym - klientami czy kontrahentami, ale również wewnątrz struktur, z pracownikami.

Wizerunek firmy - co to jest?

Na wizerunek firmy składają się wszystkie wrażenia odczuwane przez odbiorców, na podstawie których następnie jest budowane wyobrażenie o danej marce i jej produktach. W tym wypadku pod pojęciem “odbiorca” kryje się całe otoczenie firmy, zaczynając od pracowników, po partnerów biznesowych, media, społeczności lokalne i na klientach kończąc. Wielu właścicieli powinno sobie zdawać sprawę, jak ważne jest budowanie pozytywnego wizerunku wśród własnych pracowników, bowiem jeśli ich zdanie na temat firmy jest złe, to istnieje zagrożenie o podzieleniu się tą informacją na zewnątrz. W końcu w dobie wszechobecnego internetu i szybkości informacji, nawet jeden negatywny komentarz może dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i niekorzystnie wpłynąć na reputację marki.

4 najważniejsze elementy składające się na wizerunek firmy

Wśród wielu czynników, które kształtują sposób postrzegania marki w oczach odbiorców wyróżnić można najważniejsze z nich takie jak:
  • Nazwa
  • Identyfikacja wizualna i logo
  • Rodzaj kontaktu firmy ze środowiskiem
  • Kultura organizacji

Wizerunek firmy a internet

Rola internetu na przestrzenii ostatnich lat znacznie wzrosła, przez co stanowi obecnie jedno z niezwykle ważnych narzędzi w budowaniu opinii na temat firmy i jej asortymentu. Nie dziwi zatem fakt, że wielu właścicieli przykłada szczególną uwagę do tego sektora strategii marketingowej, który opiera się m.in na posiadaniu atrakcyjnej strony internetowej czy dobrze zaplanowanych profili w mediach społecznościowych. Należy przecież pamiętać, że to właśnie strona WWW marki jest jej wizytówką i często pierwszym punktem styku odbiorców z firmą. Przy tworzeniu witryny warto zatem uwzględnić, aby była spójna z przyjętą polityką firmy. Z tego powodu przed założeniem strony WWW należy przede wszystkim określić do jakiej grupy docelowej będzie skierowana. To w konsekwencji pozwala podjąć kolejne kroki, takie jak przemyślenie potrzeb wskazanej wcześniej grupy, przygotowanie atrakcyjnej szaty graficznej będącej odpowiedzią na oczekiwania odbiorców i zapewnienie prawidłowego działania we wszystkich najważniejszych przeglądarkach internetowych. Kształtowanie wizerunku firmy w sieci nie jest proste i wymaga skrupulatnych działań. Odpowiednia strona internetowa to zaledwie początek drogi, którą trzeba przemierzyć, aby osiągnąć cel w postaci nienagannej opinii marki, która w przyszłości będzie odbijać się szerokim echem.

Dlaczego wizerunek firmy jest ważny?

Wizerunek firmy to podstawa do efektywnego rozwoju przedsiębiorstwa. Wypracowanie pozytywnego odbioru otwiera wiele furtek, dzięki którym możliwy jest wzrost wartości marki na rynku i wyróżnieniu jej na tle konkurencji. Pozytywny image wpływa przede wszystkim na ekspansję sprzedaży, która z kolei skutkuje wzrostem zysków oraz skuteczniejszym wprowadzeniem na rynek nowych produktów. Poza tym, odbieranie marki w dobrym świetle to szansa na budowanie większego zaufania wśród klientów i kontrahentów, a także wypracowanie stabilności finansowej i tym samym zmniejszenie ryzyka spowodowanego sytuacjami kryzysowymi. Dodatkowo, odpowiednio wypracowany wizerunek firmy wpływa na zatrudnianie wartościowej i wykwalifikowanej kadry pracowniczej, a wszystkie powyższe argumenty razem stanowią solidny fundament do osiągnięcia pozycji lidera w branży.